Fabényi Julia válogatása
A Magyar Nemzeti Bank gyűjteményéből összeállított válogatásban a kortárs festészet egy jellegzetes alkotói módszere, a színabsztrakció áll a középpontban. A kiállításhoz a gesztus-, a folt- és a konstruált absztrakt festészet színelemző pozícióiból válogattunk. A kiállítás címét Keserü Ilona Színerő című mesterkurzusától kölcsönöztük. A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán nyaranta megrendezett kurzus a festészeti színelemző törekvésekre fókuszált, és egyedülálló lehetőséget biztosított a fiatal festőknek a festészeti színvilág elsajátítására. Léptékváltásra inspirált, ami egyúttal a festészetük újraértékelését is eredményezhette. Nem fortélyokat mutatott be, hanem koncepcionális megkötés nélkül szabadon engedte a fiatal festőművészeket, hogy kibontakozhassanak. A felfedezés tárgya lehetett, hogy hogyan él a festő egy adott pillanatban a vászon, a síkfelület adta kihívással, milyen érzelmi és tartalmi rétegek keletkeznek a színek felhordásával, és a színek hogyan dinamizálják a felületet.
Keserü Ilona (vagy ahogy egy ideje használja a nevét: Ilona Keserü Ilona) korunk legjelentősebb festői sorába tartozik, színvilága összetéveszthetetlen, a szín absztrakciójának szinte legmagasabb szintű értelmezője. Festészetében nagyon egyedi utat képvisel. Természetalapú és tudományos vizsgálódásainak eredménye a festészeti értékek kimeríthetetlen tárházának a feltárása. A táblaképein kibontakozó színvilág újabb és újabb kompozíciós rendet szül. Színkutatása nem a fizika törvényei alapján történő vizsgálódás, hanem egyedi formájú képzőművészeti kutatás, amit az 1970-es évek végén személyes felismerése koronázott: „A szivárvány összes és bármely színárnyalata harmonizál a Földön élő emberek összes és bármely bőrszínárnyalatával.” A kiállításon szereplő alkotók közül Ernszt András és Somody Péter vettek részt Keserü kurzusain, és a festői munkásságuk alakulását nagyban segítette a színelemző szemlélet elsajátítása.
A kiállításon láthatjuk, mit eredményez a nagy gesztusokkal felhordott szín, a festék faktúrájának beépülése a kompozícióba – például Nádler István munkáinál –, és mit jelent, ha két színt olyan geometrikus rendbe szervez az alkotó, hogy a forma optikailag kilép a síkból, és plasztikus hatást kelt, mint Szentpétery Ádámnál. A színhasználat elvont irányai már egy ilyen kis válogatás esetén is mutatják annak sokféleségét. A színeknek is megvan a maguk történetisége. A legújabb festészeti tendenciákban a digitális színvilág egyre nagyobb teret nyer, amihez elengedhetetlen az új technológiával előállított festékek és eljárások ismerete és alkalmazása, mint Kusovszky Beánál vagy Pintér Diánál. A festészet reflexív tulajdonságának köszönhetően a színkódok és pixelértékek hatása kikerülhetetlenné válik egy korszerű vizuális nyelven történő megszólaláshoz.
Kiállító művészek: Ernszt András, Ilona Keserü Ilona, Kusovszky Bea, Nádler István, Pintér Dia, Somody Péter, Szentpétery Ádám
Kredit: Keserü Ilona: Tűzkakas éve, 2017