mnbarts_logo_header

Szinyova Gergő

Budapest, 1986

Szinyova Gergő művészete sok szálon kötődik az utóbbi évek újabsztrakt festészeti tendenciáihoz. Művei általában olyan önálló sorozatokat alkotnak, amelyek a festészet történeti és aktuális paradigmáinak körüljárására, át- és újraértelmezéseire is kísérleteket tesznek. A Tumblr-generáció fiatal művészeként festészetébe folyamatosan beépülnek a 21. századi digitális képkultúra vizuális impulzusai. A vizuális kódok remixelésével napjaink kezdet és vég nélküli képáradatára is ráirányítja a figyelmet. 

Szinyova festményeinek rendkívül vékonyan, printszerűen megfestett felületei a szitanyomáshoz hasonlatosak; a jelenleg reneszánszát élő rizográftechnika esztétikai sajátosságait visszhangozzák. A rizográfnyomatok megidézéséhez és leképezéséhez a művész egy olyan technikát fejlesztett ki, amelynek köszönhetően a festett, mégis printszerű képfelületek mindegyike egyedi, megismételhetetlen és sokszorosíthatatlan entitásként működik, jóllehet a képterekben megjelenő digitálisan (vektorosan) előrajzolt motívumok többszöri megismétlése visszautal az ipari sokszorosításban rejlő lehetőségekre is. A rizográfnyomatok esztétikája mellett továbbá fontos előképet jelentenek Szinyova számára a hetvenes és nyolcvanas évek magyar és európai plakátművészeti alkotásai. Az asszociációk előhívása mellett jelen esetben a sokszorosítás esztétikai sajátosságainak megidézésén keresztül továbbra is fontos törekvése maradt a narratíva és a direkt jelentés elkerülése. 

Zsikla Mónika