mnbarts_logo_header

Balázs Nikolett

Debrecen, 1990

Balázs Nikolett, a MŰTŐ kollektíva tagja 2016-ban szerezte meg diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, azóta pedig több, jelentős elismerést is kapott: 2020-ban a Secondary Archive Young Woman Artist pályázatát nyerte meg, amelyet a 2022-es Manifesta 14 – Prishtina során mutattak be. 2021-ben egyaránt jelölték a Leopold Bloom és az Esterházy Art Awardra, két évvel később pedig első magyar meghívott művészként szerepelt Chilében a SACO Biennálén, ezután rögtön New Yorkban töltött 2 hónapot a Visegrad Fund művészeti rezidenciájával. 2024 februárjában Pozsonyban nyílt önálló kiállítása Born Free címmel.

Művészeti praxisában Balázs az őt meghatározó és körülvevő kettősségeket, generációs, társadalmi, kulturális és szociális értékválságokat vizsgálja és értelmezi újra mind esztétikailag, mind tartalmilag az elengedés/feloldozás nyers, kitárulkozó aktusában, a női nézőpontú önkeresés és önreflexió konstruktivista szintézisében. Eljárásában azokkal a technikákkal dolgozik, amelyet mezőgazdasági-kétkezi munkát végző szüleitől, nagyszüleitől tanult a román-magyar határhoz közeli Létavértesen. Az alkotásokhoz kiszanált gumicsöveket és (zsák)vásznakat, MÉH-telepen gyűjtött fémforgácsokat, építkezésen hulladékként keletkezett XPS lapokat gyúrja, tapasztja, csavarja, varrja és vágja, míg egy harmonikus kollázsként újjá nem születnek az anyagok, amelyek mégis a kistelepülések szükségmegoldását, a húsbavágóan otthonos „tákolmány-esztétikáját” idézik meg. Balázs Nikolett saját munkáit olyan mély rétegekig ható, „tárgyi kapaszkodóknak” hívja, amelyek önmaguk absztrakt, szigorú felépítettségével, mégis burjánzó jelképiségével egyszerre kínálnak vizuális és haptikus élményt, társadalmi és ökológiai korlenyomatot (Palást, Szomjas virág, 2022). A Hozzávalók, Origó és Fészek (2021) című alkotások az alantas, a jelen „simaság-esztétikájából” kivetnivaló matériáknak a maternális metamorfózis-történetei, az önarckép, testi reprezentáció és belső líraiságnak vallomásos emlékművei.

Szabó Annamária

1430 Bal†zs Nikolett - Aj†ndāk
Balázs Nikolett
Ajándék

Balázs Nikolett

Ajándék

Készült
2021
Technika
pigment, szilikon, textil
Méret
45x35x6 cm
A művész bemutatása

Balázs Nikolett, a MŰTŐ kollektíva tagja 2016-ban szerezte meg diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, azóta pedig több, jelentős elismerést is kapott: 2020-ban a Secondary Archive Young Woman Artist pályázatát nyerte meg, amelyet a 2022-es Manifesta 14 – Prishtina során mutattak be. 2021-ben egyaránt jelölték a Leopold Bloom és az Esterházy Art Awardra, két évvel később pedig első magyar meghívott művészként szerepelt Chilében a SACO Biennálén, ezután rögtön New Yorkban töltött 2 hónapot a Visegrad Fund művészeti rezidenciájával. 2024 februárjában Pozsonyban nyílt önálló kiállítása Born Free címmel.

Művészeti praxisában Balázs az őt meghatározó és körülvevő kettősségeket, generációs, társadalmi, kulturális és szociális értékválságokat vizsgálja és értelmezi újra mind esztétikailag, mind tartalmilag az elengedés/feloldozás nyers, kitárulkozó aktusában, a női nézőpontú önkeresés és önreflexió konstruktivista szintézisében. Eljárásában azokkal a technikákkal dolgozik, amelyet mezőgazdasági-kétkezi munkát végző szüleitől, nagyszüleitől tanult a román-magyar határhoz közeli Létavértesen. Az alkotásokhoz kiszanált gumicsöveket és (zsák)vásznakat, MÉH-telepen gyűjtött fémforgácsokat, építkezésen hulladékként keletkezett XPS lapokat gyúrja, tapasztja, csavarja, varrja és vágja, míg egy harmonikus kollázsként újjá nem születnek az anyagok, amelyek mégis a kistelepülések szükségmegoldását, a húsbavágóan otthonos „tákolmány-esztétikáját” idézik meg. Balázs Nikolett saját munkáit olyan mély rétegekig ható, „tárgyi kapaszkodóknak” hívja, amelyek önmaguk absztrakt, szigorú felépítettségével, mégis burjánzó jelképiségével egyszerre kínálnak vizuális és haptikus élményt, társadalmi és ökológiai korlenyomatot (Palást, Szomjas virág, 2022). A Hozzávalók, Origó és Fészek (2021) című alkotások az alantas, a jelen „simaság-esztétikájából” kivetnivaló matériáknak a maternális metamorfózis-történetei, az önarckép, testi reprezentáció és belső líraiságnak vallomásos emlékművei.

Szabó Annamária

A művész további alkotásai »
1432 Bal†zs Nikolett - Cukorm†z
Balázs Nikolett
Cukormáz

Balázs Nikolett

Cukormáz

Készült
2019
Technika
keményített vászon, festék, gipsz
Méret
150x90x30 cm
A művész bemutatása

Balázs Nikolett, a MŰTŐ kollektíva tagja 2016-ban szerezte meg diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, azóta pedig több, jelentős elismerést is kapott: 2020-ban a Secondary Archive Young Woman Artist pályázatát nyerte meg, amelyet a 2022-es Manifesta 14 – Prishtina során mutattak be. 2021-ben egyaránt jelölték a Leopold Bloom és az Esterházy Art Awardra, két évvel később pedig első magyar meghívott művészként szerepelt Chilében a SACO Biennálén, ezután rögtön New Yorkban töltött 2 hónapot a Visegrad Fund művészeti rezidenciájával. 2024 februárjában Pozsonyban nyílt önálló kiállítása Born Free címmel.

Művészeti praxisában Balázs az őt meghatározó és körülvevő kettősségeket, generációs, társadalmi, kulturális és szociális értékválságokat vizsgálja és értelmezi újra mind esztétikailag, mind tartalmilag az elengedés/feloldozás nyers, kitárulkozó aktusában, a női nézőpontú önkeresés és önreflexió konstruktivista szintézisében. Eljárásában azokkal a technikákkal dolgozik, amelyet mezőgazdasági-kétkezi munkát végző szüleitől, nagyszüleitől tanult a román-magyar határhoz közeli Létavértesen. Az alkotásokhoz kiszanált gumicsöveket és (zsák)vásznakat, MÉH-telepen gyűjtött fémforgácsokat, építkezésen hulladékként keletkezett XPS lapokat gyúrja, tapasztja, csavarja, varrja és vágja, míg egy harmonikus kollázsként újjá nem születnek az anyagok, amelyek mégis a kistelepülések szükségmegoldását, a húsbavágóan otthonos „tákolmány-esztétikáját” idézik meg. Balázs Nikolett saját munkáit olyan mély rétegekig ható, „tárgyi kapaszkodóknak” hívja, amelyek önmaguk absztrakt, szigorú felépítettségével, mégis burjánzó jelképiségével egyszerre kínálnak vizuális és haptikus élményt, társadalmi és ökológiai korlenyomatot (Palást, Szomjas virág, 2022). A Hozzávalók, Origó és Fészek (2021) című alkotások az alantas, a jelen „simaság-esztétikájából” kivetnivaló matériáknak a maternális metamorfózis-történetei, az önarckép, testi reprezentáció és belső líraiságnak vallomásos emlékművei.

Szabó Annamária

A művész további alkotásai »
1428 Bal†zs Nikolett - Fāszek
Balázs Nikolett
Fészek

Balázs Nikolett

Fészek

Készült
2021
Technika
textil, fémforgács, festék, xps lap
Méret
45x65x25 cm
A művész bemutatása

Balázs Nikolett, a MŰTŐ kollektíva tagja 2016-ban szerezte meg diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, azóta pedig több, jelentős elismerést is kapott: 2020-ban a Secondary Archive Young Woman Artist pályázatát nyerte meg, amelyet a 2022-es Manifesta 14 – Prishtina során mutattak be. 2021-ben egyaránt jelölték a Leopold Bloom és az Esterházy Art Awardra, két évvel később pedig első magyar meghívott művészként szerepelt Chilében a SACO Biennálén, ezután rögtön New Yorkban töltött 2 hónapot a Visegrad Fund művészeti rezidenciájával. 2024 februárjában Pozsonyban nyílt önálló kiállítása Born Free címmel.

Művészeti praxisában Balázs az őt meghatározó és körülvevő kettősségeket, generációs, társadalmi, kulturális és szociális értékválságokat vizsgálja és értelmezi újra mind esztétikailag, mind tartalmilag az elengedés/feloldozás nyers, kitárulkozó aktusában, a női nézőpontú önkeresés és önreflexió konstruktivista szintézisében. Eljárásában azokkal a technikákkal dolgozik, amelyet mezőgazdasági-kétkezi munkát végző szüleitől, nagyszüleitől tanult a román-magyar határhoz közeli Létavértesen. Az alkotásokhoz kiszanált gumicsöveket és (zsák)vásznakat, MÉH-telepen gyűjtött fémforgácsokat, építkezésen hulladékként keletkezett XPS lapokat gyúrja, tapasztja, csavarja, varrja és vágja, míg egy harmonikus kollázsként újjá nem születnek az anyagok, amelyek mégis a kistelepülések szükségmegoldását, a húsbavágóan otthonos „tákolmány-esztétikáját” idézik meg. Balázs Nikolett saját munkáit olyan mély rétegekig ható, „tárgyi kapaszkodóknak” hívja, amelyek önmaguk absztrakt, szigorú felépítettségével, mégis burjánzó jelképiségével egyszerre kínálnak vizuális és haptikus élményt, társadalmi és ökológiai korlenyomatot (Palást, Szomjas virág, 2022). A Hozzávalók, Origó és Fészek (2021) című alkotások az alantas, a jelen „simaság-esztétikájából” kivetnivaló matériáknak a maternális metamorfózis-történetei, az önarckép, testi reprezentáció és belső líraiságnak vallomásos emlékművei.

Szabó Annamária

A művész további alkotásai »
1426 Bal†zs Nikolett - Hozz†valĘk
Balázs Nikolett
Hozzávalók

Balázs Nikolett

Hozzávalók

Készült
2021
Technika
textil, festék, fémforgács, vegyes technika
Méret
100x100x15 cm
A művész bemutatása

Balázs Nikolett, a MŰTŐ kollektíva tagja 2016-ban szerezte meg diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, azóta pedig több, jelentős elismerést is kapott: 2020-ban a Secondary Archive Young Woman Artist pályázatát nyerte meg, amelyet a 2022-es Manifesta 14 – Prishtina során mutattak be. 2021-ben egyaránt jelölték a Leopold Bloom és az Esterházy Art Awardra, két évvel később pedig első magyar meghívott művészként szerepelt Chilében a SACO Biennálén, ezután rögtön New Yorkban töltött 2 hónapot a Visegrad Fund művészeti rezidenciájával. 2024 februárjában Pozsonyban nyílt önálló kiállítása Born Free címmel.

Művészeti praxisában Balázs az őt meghatározó és körülvevő kettősségeket, generációs, társadalmi, kulturális és szociális értékválságokat vizsgálja és értelmezi újra mind esztétikailag, mind tartalmilag az elengedés/feloldozás nyers, kitárulkozó aktusában, a női nézőpontú önkeresés és önreflexió konstruktivista szintézisében. Eljárásában azokkal a technikákkal dolgozik, amelyet mezőgazdasági-kétkezi munkát végző szüleitől, nagyszüleitől tanult a román-magyar határhoz közeli Létavértesen. Az alkotásokhoz kiszanált gumicsöveket és (zsák)vásznakat, MÉH-telepen gyűjtött fémforgácsokat, építkezésen hulladékként keletkezett XPS lapokat gyúrja, tapasztja, csavarja, varrja és vágja, míg egy harmonikus kollázsként újjá nem születnek az anyagok, amelyek mégis a kistelepülések szükségmegoldását, a húsbavágóan otthonos „tákolmány-esztétikáját” idézik meg. Balázs Nikolett saját munkáit olyan mély rétegekig ható, „tárgyi kapaszkodóknak” hívja, amelyek önmaguk absztrakt, szigorú felépítettségével, mégis burjánzó jelképiségével egyszerre kínálnak vizuális és haptikus élményt, társadalmi és ökológiai korlenyomatot (Palást, Szomjas virág, 2022). A Hozzávalók, Origó és Fészek (2021) című alkotások az alantas, a jelen „simaság-esztétikájából” kivetnivaló matériáknak a maternális metamorfózis-történetei, az önarckép, testi reprezentáció és belső líraiságnak vallomásos emlékművei.

Szabó Annamária

A művész további alkotásai »
1431 Bal†zs Nikolett - Nči tanulm†ny
Balázs Nikolett
Női tanulmány

Balázs Nikolett

Női tanulmány

Készült
2021
Technika
textil, gipsz, szilikon, festék
Méret
155x40x47 cm
A művész bemutatása

Balázs Nikolett, a MŰTŐ kollektíva tagja 2016-ban szerezte meg diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, azóta pedig több, jelentős elismerést is kapott: 2020-ban a Secondary Archive Young Woman Artist pályázatát nyerte meg, amelyet a 2022-es Manifesta 14 – Prishtina során mutattak be. 2021-ben egyaránt jelölték a Leopold Bloom és az Esterházy Art Awardra, két évvel később pedig első magyar meghívott művészként szerepelt Chilében a SACO Biennálén, ezután rögtön New Yorkban töltött 2 hónapot a Visegrad Fund művészeti rezidenciájával. 2024 februárjában Pozsonyban nyílt önálló kiállítása Born Free címmel.

Művészeti praxisában Balázs az őt meghatározó és körülvevő kettősségeket, generációs, társadalmi, kulturális és szociális értékválságokat vizsgálja és értelmezi újra mind esztétikailag, mind tartalmilag az elengedés/feloldozás nyers, kitárulkozó aktusában, a női nézőpontú önkeresés és önreflexió konstruktivista szintézisében. Eljárásában azokkal a technikákkal dolgozik, amelyet mezőgazdasági-kétkezi munkát végző szüleitől, nagyszüleitől tanult a román-magyar határhoz közeli Létavértesen. Az alkotásokhoz kiszanált gumicsöveket és (zsák)vásznakat, MÉH-telepen gyűjtött fémforgácsokat, építkezésen hulladékként keletkezett XPS lapokat gyúrja, tapasztja, csavarja, varrja és vágja, míg egy harmonikus kollázsként újjá nem születnek az anyagok, amelyek mégis a kistelepülések szükségmegoldását, a húsbavágóan otthonos „tákolmány-esztétikáját” idézik meg. Balázs Nikolett saját munkáit olyan mély rétegekig ható, „tárgyi kapaszkodóknak” hívja, amelyek önmaguk absztrakt, szigorú felépítettségével, mégis burjánzó jelképiségével egyszerre kínálnak vizuális és haptikus élményt, társadalmi és ökológiai korlenyomatot (Palást, Szomjas virág, 2022). A Hozzávalók, Origó és Fészek (2021) című alkotások az alantas, a jelen „simaság-esztétikájából” kivetnivaló matériáknak a maternális metamorfózis-történetei, az önarckép, testi reprezentáció és belső líraiságnak vallomásos emlékművei.

Szabó Annamária

A művész további alkotásai »
1425 Bal†zs Nikolett - Nyitott doboz
Balázs Nikolett
Nyitott doboz

Balázs Nikolett

Nyitott doboz

Készült
2021
Technika
XPS poliészter lap, csemperagasztó, ipari fémforgács
Méret
70x60x30 cm
A művész bemutatása

Balázs Nikolett, a MŰTŐ kollektíva tagja 2016-ban szerezte meg diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, azóta pedig több, jelentős elismerést is kapott: 2020-ban a Secondary Archive Young Woman Artist pályázatát nyerte meg, amelyet a 2022-es Manifesta 14 – Prishtina során mutattak be. 2021-ben egyaránt jelölték a Leopold Bloom és az Esterházy Art Awardra, két évvel később pedig első magyar meghívott művészként szerepelt Chilében a SACO Biennálén, ezután rögtön New Yorkban töltött 2 hónapot a Visegrad Fund művészeti rezidenciájával. 2024 februárjában Pozsonyban nyílt önálló kiállítása Born Free címmel.

Művészeti praxisában Balázs az őt meghatározó és körülvevő kettősségeket, generációs, társadalmi, kulturális és szociális értékválságokat vizsgálja és értelmezi újra mind esztétikailag, mind tartalmilag az elengedés/feloldozás nyers, kitárulkozó aktusában, a női nézőpontú önkeresés és önreflexió konstruktivista szintézisében. Eljárásában azokkal a technikákkal dolgozik, amelyet mezőgazdasági-kétkezi munkát végző szüleitől, nagyszüleitől tanult a román-magyar határhoz közeli Létavértesen. Az alkotásokhoz kiszanált gumicsöveket és (zsák)vásznakat, MÉH-telepen gyűjtött fémforgácsokat, építkezésen hulladékként keletkezett XPS lapokat gyúrja, tapasztja, csavarja, varrja és vágja, míg egy harmonikus kollázsként újjá nem születnek az anyagok, amelyek mégis a kistelepülések szükségmegoldását, a húsbavágóan otthonos „tákolmány-esztétikáját” idézik meg. Balázs Nikolett saját munkáit olyan mély rétegekig ható, „tárgyi kapaszkodóknak” hívja, amelyek önmaguk absztrakt, szigorú felépítettségével, mégis burjánzó jelképiségével egyszerre kínálnak vizuális és haptikus élményt, társadalmi és ökológiai korlenyomatot (Palást, Szomjas virág, 2022). A Hozzávalók, Origó és Fészek (2021) című alkotások az alantas, a jelen „simaság-esztétikájából” kivetnivaló matériáknak a maternális metamorfózis-történetei, az önarckép, testi reprezentáció és belső líraiságnak vallomásos emlékművei.

Szabó Annamária

A művész további alkotásai »
1427 Bal†zs Nikolett - Origo
Balázs Nikolett
Origo

Balázs Nikolett

Origo

Készült
2021
Technika
metál lap, drót, homok, ipari hab
Méret
160x140x40 cm
A művész bemutatása

Balázs Nikolett, a MŰTŐ kollektíva tagja 2016-ban szerezte meg diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, azóta pedig több, jelentős elismerést is kapott: 2020-ban a Secondary Archive Young Woman Artist pályázatát nyerte meg, amelyet a 2022-es Manifesta 14 – Prishtina során mutattak be. 2021-ben egyaránt jelölték a Leopold Bloom és az Esterházy Art Awardra, két évvel később pedig első magyar meghívott művészként szerepelt Chilében a SACO Biennálén, ezután rögtön New Yorkban töltött 2 hónapot a Visegrad Fund művészeti rezidenciájával. 2024 februárjában Pozsonyban nyílt önálló kiállítása Born Free címmel.

Művészeti praxisában Balázs az őt meghatározó és körülvevő kettősségeket, generációs, társadalmi, kulturális és szociális értékválságokat vizsgálja és értelmezi újra mind esztétikailag, mind tartalmilag az elengedés/feloldozás nyers, kitárulkozó aktusában, a női nézőpontú önkeresés és önreflexió konstruktivista szintézisében. Eljárásában azokkal a technikákkal dolgozik, amelyet mezőgazdasági-kétkezi munkát végző szüleitől, nagyszüleitől tanult a román-magyar határhoz közeli Létavértesen. Az alkotásokhoz kiszanált gumicsöveket és (zsák)vásznakat, MÉH-telepen gyűjtött fémforgácsokat, építkezésen hulladékként keletkezett XPS lapokat gyúrja, tapasztja, csavarja, varrja és vágja, míg egy harmonikus kollázsként újjá nem születnek az anyagok, amelyek mégis a kistelepülések szükségmegoldását, a húsbavágóan otthonos „tákolmány-esztétikáját” idézik meg. Balázs Nikolett saját munkáit olyan mély rétegekig ható, „tárgyi kapaszkodóknak” hívja, amelyek önmaguk absztrakt, szigorú felépítettségével, mégis burjánzó jelképiségével egyszerre kínálnak vizuális és haptikus élményt, társadalmi és ökológiai korlenyomatot (Palást, Szomjas virág, 2022). A Hozzávalók, Origó és Fészek (2021) című alkotások az alantas, a jelen „simaság-esztétikájából” kivetnivaló matériáknak a maternális metamorfózis-történetei, az önarckép, testi reprezentáció és belső líraiságnak vallomásos emlékművei.

Szabó Annamária

A művész további alkotásai »
1423 Bal†zs Nikolett - Pal†st
Balázs Nikolett
Palást

Balázs Nikolett

Palást

Készült
2022
Technika
vászon, festék vizesbázisú vegyesfesték
Méret
240x180x50 cm
A művész bemutatása

Balázs Nikolett, a MŰTŐ kollektíva tagja 2016-ban szerezte meg diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, azóta pedig több, jelentős elismerést is kapott: 2020-ban a Secondary Archive Young Woman Artist pályázatát nyerte meg, amelyet a 2022-es Manifesta 14 – Prishtina során mutattak be. 2021-ben egyaránt jelölték a Leopold Bloom és az Esterházy Art Awardra, két évvel később pedig első magyar meghívott művészként szerepelt Chilében a SACO Biennálén, ezután rögtön New Yorkban töltött 2 hónapot a Visegrad Fund művészeti rezidenciájával. 2024 februárjában Pozsonyban nyílt önálló kiállítása Born Free címmel.

Művészeti praxisában Balázs az őt meghatározó és körülvevő kettősségeket, generációs, társadalmi, kulturális és szociális értékválságokat vizsgálja és értelmezi újra mind esztétikailag, mind tartalmilag az elengedés/feloldozás nyers, kitárulkozó aktusában, a női nézőpontú önkeresés és önreflexió konstruktivista szintézisében. Eljárásában azokkal a technikákkal dolgozik, amelyet mezőgazdasági-kétkezi munkát végző szüleitől, nagyszüleitől tanult a román-magyar határhoz közeli Létavértesen. Az alkotásokhoz kiszanált gumicsöveket és (zsák)vásznakat, MÉH-telepen gyűjtött fémforgácsokat, építkezésen hulladékként keletkezett XPS lapokat gyúrja, tapasztja, csavarja, varrja és vágja, míg egy harmonikus kollázsként újjá nem születnek az anyagok, amelyek mégis a kistelepülések szükségmegoldását, a húsbavágóan otthonos „tákolmány-esztétikáját” idézik meg. Balázs Nikolett saját munkáit olyan mély rétegekig ható, „tárgyi kapaszkodóknak” hívja, amelyek önmaguk absztrakt, szigorú felépítettségével, mégis burjánzó jelképiségével egyszerre kínálnak vizuális és haptikus élményt, társadalmi és ökológiai korlenyomatot (Palást, Szomjas virág, 2022). A Hozzávalók, Origó és Fészek (2021) című alkotások az alantas, a jelen „simaság-esztétikájából” kivetnivaló matériáknak a maternális metamorfózis-történetei, az önarckép, testi reprezentáció és belső líraiságnak vallomásos emlékművei.

Szabó Annamária

A művész további alkotásai »
1424 Bal†zs Nikolett - Szomjas vir†g
Balázs Nikolett
Szomjas virág

Balázs Nikolett

Szomjas virág

Készült
2022
Technika
textil, festék, gumicső, vegyes technika
Méret
196x110x30 cm
A művész bemutatása

Balázs Nikolett, a MŰTŐ kollektíva tagja 2016-ban szerezte meg diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, azóta pedig több, jelentős elismerést is kapott: 2020-ban a Secondary Archive Young Woman Artist pályázatát nyerte meg, amelyet a 2022-es Manifesta 14 – Prishtina során mutattak be. 2021-ben egyaránt jelölték a Leopold Bloom és az Esterházy Art Awardra, két évvel később pedig első magyar meghívott művészként szerepelt Chilében a SACO Biennálén, ezután rögtön New Yorkban töltött 2 hónapot a Visegrad Fund művészeti rezidenciájával. 2024 februárjában Pozsonyban nyílt önálló kiállítása Born Free címmel.

Művészeti praxisában Balázs az őt meghatározó és körülvevő kettősségeket, generációs, társadalmi, kulturális és szociális értékválságokat vizsgálja és értelmezi újra mind esztétikailag, mind tartalmilag az elengedés/feloldozás nyers, kitárulkozó aktusában, a női nézőpontú önkeresés és önreflexió konstruktivista szintézisében. Eljárásában azokkal a technikákkal dolgozik, amelyet mezőgazdasági-kétkezi munkát végző szüleitől, nagyszüleitől tanult a román-magyar határhoz közeli Létavértesen. Az alkotásokhoz kiszanált gumicsöveket és (zsák)vásznakat, MÉH-telepen gyűjtött fémforgácsokat, építkezésen hulladékként keletkezett XPS lapokat gyúrja, tapasztja, csavarja, varrja és vágja, míg egy harmonikus kollázsként újjá nem születnek az anyagok, amelyek mégis a kistelepülések szükségmegoldását, a húsbavágóan otthonos „tákolmány-esztétikáját” idézik meg. Balázs Nikolett saját munkáit olyan mély rétegekig ható, „tárgyi kapaszkodóknak” hívja, amelyek önmaguk absztrakt, szigorú felépítettségével, mégis burjánzó jelképiségével egyszerre kínálnak vizuális és haptikus élményt, társadalmi és ökológiai korlenyomatot (Palást, Szomjas virág, 2022). A Hozzávalók, Origó és Fészek (2021) című alkotások az alantas, a jelen „simaság-esztétikájából” kivetnivaló matériáknak a maternális metamorfózis-történetei, az önarckép, testi reprezentáció és belső líraiságnak vallomásos emlékművei.

Szabó Annamária

A művész további alkotásai »
1429 Bal†zs Nikolett - T†nc szŻk tārben
Balázs Nikolett
Tánc szűk térben

Balázs Nikolett

Tánc szűk térben

Készült
2021
Technika
XPS poliészter lap, vászon, vizesbázisú vegyes festék, bitumen
Méret
100x74x10 cm
A művész bemutatása

Balázs Nikolett, a MŰTŐ kollektíva tagja 2016-ban szerezte meg diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, azóta pedig több, jelentős elismerést is kapott: 2020-ban a Secondary Archive Young Woman Artist pályázatát nyerte meg, amelyet a 2022-es Manifesta 14 – Prishtina során mutattak be. 2021-ben egyaránt jelölték a Leopold Bloom és az Esterházy Art Awardra, két évvel később pedig első magyar meghívott művészként szerepelt Chilében a SACO Biennálén, ezután rögtön New Yorkban töltött 2 hónapot a Visegrad Fund művészeti rezidenciájával. 2024 februárjában Pozsonyban nyílt önálló kiállítása Born Free címmel.

Művészeti praxisában Balázs az őt meghatározó és körülvevő kettősségeket, generációs, társadalmi, kulturális és szociális értékválságokat vizsgálja és értelmezi újra mind esztétikailag, mind tartalmilag az elengedés/feloldozás nyers, kitárulkozó aktusában, a női nézőpontú önkeresés és önreflexió konstruktivista szintézisében. Eljárásában azokkal a technikákkal dolgozik, amelyet mezőgazdasági-kétkezi munkát végző szüleitől, nagyszüleitől tanult a román-magyar határhoz közeli Létavértesen. Az alkotásokhoz kiszanált gumicsöveket és (zsák)vásznakat, MÉH-telepen gyűjtött fémforgácsokat, építkezésen hulladékként keletkezett XPS lapokat gyúrja, tapasztja, csavarja, varrja és vágja, míg egy harmonikus kollázsként újjá nem születnek az anyagok, amelyek mégis a kistelepülések szükségmegoldását, a húsbavágóan otthonos „tákolmány-esztétikáját” idézik meg. Balázs Nikolett saját munkáit olyan mély rétegekig ható, „tárgyi kapaszkodóknak” hívja, amelyek önmaguk absztrakt, szigorú felépítettségével, mégis burjánzó jelképiségével egyszerre kínálnak vizuális és haptikus élményt, társadalmi és ökológiai korlenyomatot (Palást, Szomjas virág, 2022). A Hozzávalók, Origó és Fészek (2021) című alkotások az alantas, a jelen „simaság-esztétikájából” kivetnivaló matériáknak a maternális metamorfózis-történetei, az önarckép, testi reprezentáció és belső líraiságnak vallomásos emlékművei.

Szabó Annamária

A művész további alkotásai »