Varga Ádám a 2020 körül pályára lépő fiatal festőnemzedék egyik meghatározó, központi figurája. Kísérletező, projektsorozatokban gondolkodó művészként a posztkonceptualizmus és a redukált absztrakció új útjait keresi a gyáripar és a digitalitás által meghatározott jelenben.
A budapesti születésű Varga Ádám – rigai ösztöndíjas és lipcsei gyakornoki kitérővel – 2019-ben végzett a Képzőművészeti Egyetem festő szakán. A gépi precizitás esztétikáját idéző, mégis saját műtermében kivitelezett táblaképei a monokróm festészet és a minimalizmus 20. századi hagyományát frissítik fel. Digitális bennszülöttként a számítógépes grafika elmúlt évtizedeiből emel át nosztalgikus motívumokat, ügyes kezű mesteremberként pedig gyártósorokat hekkel meg. Különféle sorozataiban olyan témákkal foglalkozott, mint a tökéletes kézi festménymásolat, a megsokszorozott programkép, a pixeles játékérmék vizualizációja vagy a stencilező gép grafikus metszőautomatává váló átalakítása. A nagy szabású, 2019-ben kivitelezett CMYK ciklusa a – képszerkesztő programokban és a nyomdaiparban használt – színkódolás szellemes festészeti újraértelmezése. A sorozat tizenöt darab, egyenként nyolc, homogénre festett színsávból felépített vászonképből áll. Varga festői „eszközként” használta a grafikus szoftverek és a digitális nyomtatás közötti kommunikációért felelő, a pontosan kalibrált színhelyességet biztosító négyszínnyomásos (CMYK) kódrendszert. A kék, magenta, sárga és fekete rétegekből felépülő gépi színtónusokat műtermében keverte ki, külön-külön képeken, illetve egymással kombinálva az összes lehetséges változatban. A megfestés gépies gesztusa révén az alkotó maga vált „automatává”, de végeredményként egyedi – ecsetnyomokat is láttatni engedő – absztrakt műtárgy-sorozat született. A minimalista, mégis heroikus festői gesztus révén a CMYK sorozat a művészet helyét keresi a kapitalista társadalom nagy gépezetében. Fiatal kora ellenére Varga több rangos díjat elnyert már (például a Derkovits-díjat), számos kiállításon szerepelt, de szervezőként is aktív, többek között a művészek által menedzselt, független budapesti PINCE kiállítótérben. Budapesten él és alkot.
Rieder Gábor