mnbarts_logo_header

Szilvitzky Margit

1931

  –  2018

Szilvitzky Margit azok közé az úttörő művészek közé tartozik, akik a textil műfaját a neo-avantgárd szemlélete szerint újították meg az 1960-as években. Miután befejezte tanulmányait az Iparművészeti Főiskolán 1954-ben, ismert textiltervezőként dolgozott. A hatvanas évek második felétől érdeklődése, hogy egyre inkább autonóm műveket készítsen, a képzőművészet felé irányította. Bemutatkozása művészként az évtized végén történt, amikor még népművészeti motívumok és népi szőttesek hatására készítette műveit.

Az évtized eleje a textilművészet aktív periódusa volt. Szilvitzky, Attalai Gábor, Szenes Zsuzsa, Hübner Aranka és mások munkássága a textil installációk és művek új megközelítését generálta. Az ő esetében a hajtás újra értelmezése új, geometria alapú technikákat adott a tér kifejezésére, hogy az alkotás lehetőségei a harmadik dimenzió felé is megnyílhasson kisebb és nagyobb léptékű művek esetében egyaránt. A négyzet motívumból indult ki mint az avantgárd történetének egyik alapjából, amelyet sokféleképpen variált. Különböző minőségű és felületű textileket kombinált amik olyan montázs jellegű művekhez vezettek, melynek részei különböző hatást gyakoroltak. Munkássága kiterjesztette az absztrakció lehetőségeit textil alapú, tárgyszerű művek és installációk irányába.
Részt vett a velemi művésztelep munkájában, amit kísérleti textil művészek hoztak létre 1975-ben, és rendszeresen szerepelt az itteni műhelymunkához kapcsolódó szombathelyi Fal- és tértextil biennálékon. Hazánkban ezek az évek megváltoztatták a textil művészet jelentését és jelentőségét, egy olyan területként bemutatva a műfajt, ami a kortárs művészet alapvető kérdéseinek megvitatására ad lehetőséget, így művészeit a képzőművészet kísérleti alkotói közé sorolta.
Szilvitzky érdeklődése a nyolcvanas évek elejétől a festészet felé fordult, miután használt vásznaira festés útján kezdett színeket felhordani. Munkássága a későbbiekben is következetes maradt, de egyre inkább a két dimenzió területén mozgott. Művei megtalálhatók a Magyar Nemzeti Galériában és más hazai és külföldi gyűjteményekben.

Petrányi Zsolt

1053-Szilvitzky-Margit-Fekete-minosegek.jpg
Szilvitzky Margit
Fekete minőségek

Szilvitzky Margit

Fekete minőségek

Készült
1979
Technika
festett vásznon és selyem
Méret
120x124 cm
A művész bemutatása

Szilvitzky Margit azok közé az úttörő művészek közé tartozik, akik a textil műfaját a neo-avantgárd szemlélete szerint újították meg az 1960-as években. Miután befejezte tanulmányait az Iparművészeti Főiskolán 1954-ben, ismert textiltervezőként dolgozott. A hatvanas évek második felétől érdeklődése, hogy egyre inkább autonóm műveket készítsen, a képzőművészet felé irányította. Bemutatkozása művészként az évtized végén történt, amikor még népművészeti motívumok és népi szőttesek hatására készítette műveit.

Az évtized eleje a textilművészet aktív periódusa volt. Szilvitzky, Attalai Gábor, Szenes Zsuzsa, Hübner Aranka és mások munkássága a textil installációk és művek új megközelítését generálta. Az ő esetében a hajtás újra értelmezése új, geometria alapú technikákat adott a tér kifejezésére, hogy az alkotás lehetőségei a harmadik dimenzió felé is megnyílhasson kisebb és nagyobb léptékű művek esetében egyaránt. A négyzet motívumból indult ki mint az avantgárd történetének egyik alapjából, amelyet sokféleképpen variált. Különböző minőségű és felületű textileket kombinált amik olyan montázs jellegű művekhez vezettek, melynek részei különböző hatást gyakoroltak. Munkássága kiterjesztette az absztrakció lehetőségeit textil alapú, tárgyszerű művek és installációk irányába.
Részt vett a velemi művésztelep munkájában, amit kísérleti textil művészek hoztak létre 1975-ben, és rendszeresen szerepelt az itteni műhelymunkához kapcsolódó szombathelyi Fal- és tértextil biennálékon. Hazánkban ezek az évek megváltoztatták a textil művészet jelentését és jelentőségét, egy olyan területként bemutatva a műfajt, ami a kortárs művészet alapvető kérdéseinek megvitatására ad lehetőséget, így művészeit a képzőművészet kísérleti alkotói közé sorolta.
Szilvitzky érdeklődése a nyolcvanas évek elejétől a festészet felé fordult, miután használt vásznaira festés útján kezdett színeket felhordani. Munkássága a későbbiekben is következetes maradt, de egyre inkább a két dimenzió területén mozgott. Művei megtalálhatók a Magyar Nemzeti Galériában és más hazai és külföldi gyűjteményekben.

Petrányi Zsolt

A művész további alkotásai »
1054-Szilvitzky-Margit-Fekete-minosegek.jpg
Szilvitzky Margit
Fekete minőségek

Szilvitzky Margit

Fekete minőségek

Készült
1979
Technika
festett vásznon és selyem
Méret
120x124 cm
A művész bemutatása

Szilvitzky Margit azok közé az úttörő művészek közé tartozik, akik a textil műfaját a neo-avantgárd szemlélete szerint újították meg az 1960-as években. Miután befejezte tanulmányait az Iparművészeti Főiskolán 1954-ben, ismert textiltervezőként dolgozott. A hatvanas évek második felétől érdeklődése, hogy egyre inkább autonóm műveket készítsen, a képzőművészet felé irányította. Bemutatkozása művészként az évtized végén történt, amikor még népművészeti motívumok és népi szőttesek hatására készítette műveit.

Az évtized eleje a textilművészet aktív periódusa volt. Szilvitzky, Attalai Gábor, Szenes Zsuzsa, Hübner Aranka és mások munkássága a textil installációk és művek új megközelítését generálta. Az ő esetében a hajtás újra értelmezése új, geometria alapú technikákat adott a tér kifejezésére, hogy az alkotás lehetőségei a harmadik dimenzió felé is megnyílhasson kisebb és nagyobb léptékű művek esetében egyaránt. A négyzet motívumból indult ki mint az avantgárd történetének egyik alapjából, amelyet sokféleképpen variált. Különböző minőségű és felületű textileket kombinált amik olyan montázs jellegű művekhez vezettek, melynek részei különböző hatást gyakoroltak. Munkássága kiterjesztette az absztrakció lehetőségeit textil alapú, tárgyszerű művek és installációk irányába.
Részt vett a velemi művésztelep munkájában, amit kísérleti textil művészek hoztak létre 1975-ben, és rendszeresen szerepelt az itteni műhelymunkához kapcsolódó szombathelyi Fal- és tértextil biennálékon. Hazánkban ezek az évek megváltoztatták a textil művészet jelentését és jelentőségét, egy olyan területként bemutatva a műfajt, ami a kortárs művészet alapvető kérdéseinek megvitatására ad lehetőséget, így művészeit a képzőművészet kísérleti alkotói közé sorolta.
Szilvitzky érdeklődése a nyolcvanas évek elejétől a festészet felé fordult, miután használt vásznaira festés útján kezdett színeket felhordani. Munkássága a későbbiekben is következetes maradt, de egyre inkább a két dimenzió területén mozgott. Művei megtalálhatók a Magyar Nemzeti Galériában és más hazai és külföldi gyűjteményekben.

Petrányi Zsolt

A művész további alkotásai »
1055-Szilvitzky-Margit-Tepes-rancolas-a-Marginaliak-sorozatbol.jpg
Szilvitzky Margit
Tépés, ráncolás a „Margináliák” sorozatból

Szilvitzky Margit

Tépés, ráncolás a „Margináliák” sorozatból

Készült
1976
Technika
varrt vászon
Méret
49,3x62,2 cm
A művész bemutatása

Szilvitzky Margit azok közé az úttörő művészek közé tartozik, akik a textil műfaját a neo-avantgárd szemlélete szerint újították meg az 1960-as években. Miután befejezte tanulmányait az Iparművészeti Főiskolán 1954-ben, ismert textiltervezőként dolgozott. A hatvanas évek második felétől érdeklődése, hogy egyre inkább autonóm műveket készítsen, a képzőművészet felé irányította. Bemutatkozása művészként az évtized végén történt, amikor még népművészeti motívumok és népi szőttesek hatására készítette műveit.

Az évtized eleje a textilművészet aktív periódusa volt. Szilvitzky, Attalai Gábor, Szenes Zsuzsa, Hübner Aranka és mások munkássága a textil installációk és művek új megközelítését generálta. Az ő esetében a hajtás újra értelmezése új, geometria alapú technikákat adott a tér kifejezésére, hogy az alkotás lehetőségei a harmadik dimenzió felé is megnyílhasson kisebb és nagyobb léptékű művek esetében egyaránt. A négyzet motívumból indult ki mint az avantgárd történetének egyik alapjából, amelyet sokféleképpen variált. Különböző minőségű és felületű textileket kombinált amik olyan montázs jellegű művekhez vezettek, melynek részei különböző hatást gyakoroltak. Munkássága kiterjesztette az absztrakció lehetőségeit textil alapú, tárgyszerű művek és installációk irányába.
Részt vett a velemi művésztelep munkájában, amit kísérleti textil művészek hoztak létre 1975-ben, és rendszeresen szerepelt az itteni műhelymunkához kapcsolódó szombathelyi Fal- és tértextil biennálékon. Hazánkban ezek az évek megváltoztatták a textil művészet jelentését és jelentőségét, egy olyan területként bemutatva a műfajt, ami a kortárs művészet alapvető kérdéseinek megvitatására ad lehetőséget, így művészeit a képzőművészet kísérleti alkotói közé sorolta.
Szilvitzky érdeklődése a nyolcvanas évek elejétől a festészet felé fordult, miután használt vásznaira festés útján kezdett színeket felhordani. Munkássága a későbbiekben is következetes maradt, de egyre inkább a két dimenzió területén mozgott. Művei megtalálhatók a Magyar Nemzeti Galériában és más hazai és külföldi gyűjteményekben.

Petrányi Zsolt

A művész további alkotásai »
1052-Szilvitzky-Margit-Zaszlo.jpg
Szilvitzky Margit
Zászló

Szilvitzky Margit

Zászló

Készült
1976
Technika
varrt applikáció, vásznon
Méret
236x100 cm
A művész bemutatása

Szilvitzky Margit azok közé az úttörő művészek közé tartozik, akik a textil műfaját a neo-avantgárd szemlélete szerint újították meg az 1960-as években. Miután befejezte tanulmányait az Iparművészeti Főiskolán 1954-ben, ismert textiltervezőként dolgozott. A hatvanas évek második felétől érdeklődése, hogy egyre inkább autonóm műveket készítsen, a képzőművészet felé irányította. Bemutatkozása művészként az évtized végén történt, amikor még népművészeti motívumok és népi szőttesek hatására készítette műveit.

Az évtized eleje a textilművészet aktív periódusa volt. Szilvitzky, Attalai Gábor, Szenes Zsuzsa, Hübner Aranka és mások munkássága a textil installációk és művek új megközelítését generálta. Az ő esetében a hajtás újra értelmezése új, geometria alapú technikákat adott a tér kifejezésére, hogy az alkotás lehetőségei a harmadik dimenzió felé is megnyílhasson kisebb és nagyobb léptékű művek esetében egyaránt. A négyzet motívumból indult ki mint az avantgárd történetének egyik alapjából, amelyet sokféleképpen variált. Különböző minőségű és felületű textileket kombinált amik olyan montázs jellegű művekhez vezettek, melynek részei különböző hatást gyakoroltak. Munkássága kiterjesztette az absztrakció lehetőségeit textil alapú, tárgyszerű művek és installációk irányába.
Részt vett a velemi művésztelep munkájában, amit kísérleti textil művészek hoztak létre 1975-ben, és rendszeresen szerepelt az itteni műhelymunkához kapcsolódó szombathelyi Fal- és tértextil biennálékon. Hazánkban ezek az évek megváltoztatták a textil művészet jelentését és jelentőségét, egy olyan területként bemutatva a műfajt, ami a kortárs művészet alapvető kérdéseinek megvitatására ad lehetőséget, így művészeit a képzőművészet kísérleti alkotói közé sorolta.
Szilvitzky érdeklődése a nyolcvanas évek elejétől a festészet felé fordult, miután használt vásznaira festés útján kezdett színeket felhordani. Munkássága a későbbiekben is következetes maradt, de egyre inkább a két dimenzió területén mozgott. Művei megtalálhatók a Magyar Nemzeti Galériában és más hazai és külföldi gyűjteményekben.

Petrányi Zsolt

A művész további alkotásai »