mnbarts_logo_header

Korniss Dezső

Beszterce, 1908

  –  Budapest, 1984

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

0385-Korniss-Dezso-Baratok.jpg
Korniss Dezső
Barátok

Korniss Dezső

Barátok

Készült
1949
Technika
papír, olaj
Méret
21x24,5 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0389-Korniss-Dezso-Barbar-Venusz.jpg
Korniss Dezső
Barbár Vénusz

Korniss Dezső

Barbár Vénusz

Készült
1947
Technika
vászon, olaj
Méret
68x13 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0395-Korniss-Dezso-Feher-fekete-kalligrafia.jpg
Korniss Dezső
Fehér-fekete kalligráfia

Korniss Dezső

Fehér-fekete kalligráfia

Készült
1959
Technika
farost, zománcfesték
Méret
30x40,5 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0390-Korniss-Dezso-Fekete-piros-kalligrafia.jpg
Korniss Dezső
Fekete-piros ‘kalligráfia’

Korniss Dezső

Fekete-piros ‘kalligráfia’

Készült
1960
Technika
farost, zománcfesték
Méret
39x29,5 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0391-Korniss-Dezso-Fekete-sarga-kompozicio.jpg
Korniss Dezső
Fekete-sárga kompozíció

Korniss Dezső

Fekete-sárga kompozíció

Készült
1960
Technika
farost, zománcfesték
Méret
28,5x38,5 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0394-Korniss-Dezso-Harderwijk.jpg
Korniss Dezső
Harderwijk

Korniss Dezső

Harderwijk

Készült
1959
Technika
farost, olaj, zománcfesték
Méret
66x50 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0386-Korniss-Dezso-Horizontalis-vertikalis-X.jpg
Korniss Dezső
Horizontális-vertikális X.

Korniss Dezső

Horizontális-vertikális X.

Készült
1976
Technika
vászon, olaj
Méret
70x60 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0399-Korniss-Dezso-Kalligrafia-sarga.jpg
Korniss Dezső
Kalligráfia (sárga)

Korniss Dezső

Kalligráfia (sárga)

Készült
1959
Technika
zománc, farost
Méret
100x200 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0393-Korniss-Dezso-Kaligrafia-No.-3.jpg
Korniss Dezső
Kalligrafia No. 3

Korniss Dezső

Kalligrafia No. 3

Készült
1959
Technika
farost, olaj, zománcfesték
Méret
50x64,8 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0384-Korniss-Dezso-Kapu-Arc.jpg
Korniss Dezső
Kapu-Arc

Korniss Dezső

Kapu-Arc

Készült
1947
Technika
karton, viaszkréta (szürke), lakkzománc (fekete), gouache (zöld), fenyőfa deszkára ragasztva, korrozió ellen szubl.old., homok
Méret
17,5x15 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0398-Korniss-Dezso-Kisertes.jpg
Korniss Dezső
Kísértés

Korniss Dezső

Kísértés

Készült
1954-1955
Technika
olaj, vászon
Méret
40x30 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0392-Korniss-Dezso-Kompozicio-Kalligrafia.jpg
Korniss Dezső
Kompozíció (Kalligráfia)

Korniss Dezső

Kompozíció (Kalligráfia)

Készült
1960
Technika
farost, zománcfesték
Méret
38,5x28,5 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0387-Korniss-Dezso-Ordog.jpg
Korniss Dezső
Ördög

Korniss Dezső

Ördög

Készült
1947
Technika
olaj és zománc papír faroslemezre ragasztva
Méret
30x19,3 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0397-Korniss-Dezso-Ordog.jpg
Korniss Dezső
Ördög

Korniss Dezső

Ördög

Készült
1947
Technika
olaj, vászon
Méret
129x53 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0388-Korniss-Dezso-Pasztorok-II.jpg
Korniss Dezső
Pásztorok II.

Korniss Dezső

Pásztorok II.

Készült
1969-1980
Technika
vászon, olaj
Méret
45,2x34,2 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0396-Korniss-Dezso-Sarkanyos-I.jpg
Korniss Dezső
Sárkányos I.

Korniss Dezső

Sárkányos I.

Készült
1947
Technika
olaj, vászon
Méret
96,4x115,5
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »
0383-Korniss-Dezso-Szurmotivum-III.jpg
Korniss Dezső
Szűrmotívum III.

Korniss Dezső

Szűrmotívum III.

Készült
1973
Technika
olaj, vászon
Méret
40x30 cm
A művész bemutatása

Korniss Dezső a 20. század közepi modern magyar festészet egyik legfontosabb képviselője, a legendás „szentendrei program” társalkotója. Szinte egész pályafutása során tiltott-tűrt művészként hozta létre a szürrealizmus és a konstruktivizmus ősforrásából táplálkozó, egyéni hangú, kísérletező szellemiségű életművét. Monográfusa, Hegyi Lóránd megfogalmazása szerint szintetizáló művészete „a latin-mediterrán-francia festői nyelv egyetemességét, egyszersmind helyi-gyökerezettségét” képviselte.

Korniss az erdélyi Besztercén született 1908-ban, de Budapesten nőtt fel. Fiatalon Podolini-Volkmann Artúr szabadiskolájába járt, majd Hollandiába került, ahol középiskolásként megismerkedhetett a De Stijl csoport konstruktivista esztétikai világával. Avantgárd felfogása miatt a pesti Képzőművészeti Főiskolát – a „progresszív fiatalokkal” együtt – nem fejezhette be. Pályakezdő éveiben kereste a kapcsolatot a modern szellemiségű művészeti körökkel itthon és Nyugat-Európában. A 30-as években Szentendrén és Szigetmonostoron gyűjtötte – Bartók nyomán – az építészet archaikus motívumait. Vajda Lajos barátjával együtt fogalmazta meg a népi hagyományt és a modernséget összekötő, későbbi híressé vált „szentendrei programot”. A tradicionális motívumokat sematizált, geometrikus formákká átíró, élénk homogén színfoltokkal élő stílusát „konstruktív szürrealistának” nevezte. Bár az ostrom alatt korai műveinek nagy része megsemmisült, 1945 után újult erővel folytatta kísérleteit. Csatlakozott a rövid életű Európai Iskolához, ami a nyugati modernizmust képviselte itthon. Archaikus maszkokból, bogarakból és népi ornamentikából absztrahált szürrealista kompozíciókat festett, kísérleti monotípiákat készített, kiállításokon szerepelt és tanári állást kapott. A pár optimista esztendő után az 1948-as politikai fordulat ellehetetlenítette Korniss és szellemi körének életét. Az 50-es években megbélyegzett „formalista” művészként marginalizálódott, nem állíthatott ki, de nem hagyott fel az alkotással. Az 1960 körüli, ecset nélkül készült, lakkfesték-csurgatásos nonfiguratív művei az amerikai absztrakt expresszionizmus legjobb magyar analógiái. Ezeken az „írásos kalligráfiákon” – írta Hegyi – a „vizuális rendszerré szerveződés sorokká, kis egységek ritmusává alakítja az elemi foltokat és csurgatott vonalakat”. A 60-as évek fiataljai, az Iparterv nemzedék progresszív alkotói előképükként és mesterükként fedezték fel Kornisst. Homogén színfoltokból építkező, geometrizáló formavilágában a korabeli minimalizmus és hard-edge hazai előfutárát látták meg. Bár Korniss nehezen léphetett ki a tiltott művész kategóriából, élete vége felé kultikus modern mesterré vált. Kései művészetében visszatért a szentendrei program népies motívumaihoz, majd a minimalizmus (illetve a szuprematizmus) által ihletett, redukált geometrikus kompozíciókkal kísérletezett. 1984-ben már a szentendrei művészet nagy mestereként távozott az élők sorából.

Rieder Gábor

A művész további alkotásai »