Dóra Ádám a kétezertízes évek végén pályára lépő fiatal festőnemzedék képviselője. Az absztrakció és a figurativitás határterületeit járó táblaképeit a színgazdag foltfestészet, a könnyed, spontán gesztusnyelv, valamint a divatbeli és popkulturális áthallások határozzák meg.
A váci születésű Dóra Ádám 2017-ben végzett a Képzőművészeti Egyetem festő szakán. Festészete kezdetben az épített környezet és a redukáló absztrakció, a geometria és az organikus kifejezésmód találkozási felületeit kutatta. Elvonatkoztatott építészeti motívumokból indult ki, a széles ecsettel elkent „colour field” színfoltokhoz az architektúrák szögletes tömbjeit rendelve. Ahogy rövid ars poeticájában megfogalmazta: „Munkáim az absztrakció és ábrázolás határán mozognak. Kiindulópontjuk a 21. századi technokrata világ és az ember természetbe vágyódásának folyamatos konfrontálódása.” Dóra Ádám az egyre szellősebben megfestett sziklatáj-képeken keresztül jutott el a kortárs popkulturális tárgyak, a sportcipők absztrahált megjelenítési formájáig. Az átalakulás a pandémia idejére esett, amikor a – nyolcvanas évekbeli UV-színeket hi-tech formatorzításokkal továbbfejlesztő – sneakerek rikító „jelenésekként” tűntek fel a kiürült utcákon. Legfrissebb, „easy pop”-osnak nevezhető művein a fehérlő, képregényes rajzolatú felhőfoltok égi színpadán jelennek meg a hatalmasra növesztett sportcipők elnagyolt, groteszk formái: laza ecsettel megfogalmazott óriási rücskös gumitalpak és szeszélyes szabásmintákat követő textilfelületek. Dóra Ádám az egyetem elvégzése utáni pár év alatt számos egyéni és csoportos – főként budapesti – kiállításon szerepelt már. Legfiatalabb jelöltként került be a 2021-es Esterházy Art Awards kiállítására a Ludwig Múzeumba. Budapesten él és alkot.
Rieder Gábor